Od velike je važnosti broj otkucaja srca u jednoj minuti, bilo da se radi o sportisti ili o osobi koja je fizički neaktivna. Ova brojka ima poseban značaj kod sportista, a profesionalni sportaši često i svakodnevno mjere svoj puls. Bitno je u početku spoznati razliku u broju otkucaja srca kod utreniranih i neutreniranih ljudi.

Kod ljudi koji redovno treniraju, puls može biti često znatno niži nego kod ljudi koji nisu fizički aktivni, i to je jako dobar pokazatelj dobrog zdravlja i dobre fizičke spreme. Prosječni ljudi koji nisu fizički aktivni imaju prosječan puls između 60 i 100 otkucaja u minuti, a kod dobro utreniranih sportista je puls čak između 40 i 60 otkucaja u minuti. Šta to znači?

To znači da što je niži puls u miru, vaše srce je u boljoj formi, tj.efikasnije izvodi svoje autonomne zadatke. Ovo je naravno istina ukoliko ne govorimo o nekim zdravstvenim nepravilnostima kod rada srca. Također, djeca imaju veći broj otkucaja u minuti nego odrasli, i ukoliko primjetite da je kod vašeg djeteta veći puls nego kod vas, nemojte da vas to brine. To je normalna, prirodna pojava. Zdravo dijete starosti do 10 godina može da ima čak i do 130 otkucaja srca u minuti, a novorođenčad čak i do 190!

 

heart-monitor-500

Kako ojačati srce?

Često zaboravljamo da je i srce mišić poput ostalih, te da se može ojačati i čak atrofirati. Ova atrofija je u nauci poznata pod nazivom ‘’sportsko srce’’.  Kardio vježbe u aerobnom treningu povećavaju efikasnost srca i poboljšavaju rad srca, i tako srce pumpa više krvi jednim otkucajem. Dobro uvježbano srce će manjim brojem otkucaja ispumpati jednaku količinu krvi koju bi ispumpalo i sa većim brojem otkucaja, samo se mijenja količina krvi koja se ispumpa jednim otkucajem. Npr., sportista, kod kojeg je otkucaj srca u mirovanju 40, će u jednom satu imati oko 2400 otkucaja, a to je u jednom danu 57600 otkucaja. Neutrenirana osoba kojoj je puls 85 otkucaja u minuti će istu količinu krvi ispumpati sa 5100 otkucaja u satu, tj.sa 122.400 otkucaja u jednom danu. U odnosu na sportistu, to je 64800 otkucaja više u samo jednom danu. Ovo je pokazatelj da kod utreniranih osoba srce ‘’samo sebe štedi’’, i samim tim postaje otpornije na spoljašnje negativne utjecaje.

Ukoliko je broj otkucaja vašeg srca veći od normale, tada se radi o medicinskom terminu tahikardija, a ukoliko je broj otkucaja srca manji od normale, tada se radi o medicinskom terminu bradikardija.

Mjerenje pulsa

Puls u mirovanju je najpreporučljivije mjeriti omah nakon buđenja, prije nego se ispravimo iz kreveta. Tada ćemo dobiti stvarni i najtačniji broj otkucaja srca u minuti u mirovanju, a nakon tog prvog mjerenja, pohvalno je da se izmjeri još jednom, ali nakon što se uspravimo u sjedeći položaj. Broj kod prvog i drugog mjerenja neće biti isti, jer smo već ustajanjem ubrzali rad srca. Ukoliko je razlika veća od 20 otkucaja, to je znak pretreniranosti, i taj dan trebate odmoriti od treninga. Kod dobro utreniranih sportista ta razlika ne bi trebala biti veća od 3-4 otkucaja, i to će biti znak da je tijelo potpuno odmorno i spremno za sljedeći trening.