Odavno je poznato da redovna fizička aktivnost ima veliki uticaj na fizičko zdravlje, ali u poslednjih nekoliko godina istraživanja su pokazala da redovna fizička aktivnost takođe ima uticaja i na mentalno zdravlje. Želim da istaknem da mi počinjemo vježbanje zbog fizičkih prednosti, ali da u potpunosti ne razmišljamo da fizička aktivnost ima veliki uticaj na naše mentalno zdravlje. Znam da je to tako, jer se to meni desilo kad sam počeo da vježbam.

Uticaj fizičke aktivnosti na mentalno zdravlje

Često govorimo o umu i tijelu kao da su potpuno odvojeni, ali naravno oni to nisu. Jednostavno, stanje našeg uma utiče na naše tijelo, i obrnuto. Da bi naš um i tijelo funkcionisali ispravno i bili u skladu naše tijelo mora redovno vježbati, a samim tim ako ste aktivni osjećat ćete se odlično i bićete puni energije. Većina ljudi počinje da vježba zbog fizičke kondicije, lijepog izgleda, unapređenja fizičkog zdravlja i to je, naravno, odlično. Ali, mnogi nisu svjesni nevjerovatne mentalne koristi koja se dobija kroz redovno vježbanje.

Kako fizička aktivnost utiče na mentalno zdravlje?

Bezbroj istraživanja pokazuju da vježbanje ima nevjerovatne prednosti, ne samo za fizičko zdravlje, već i za sve druge oblasti zdravlja, uključujući mentalno, emotivno, intelektualno, pa čak i socijalno blagostanje.

  • redovno aerobno vježbanje povećava nivo dopamina i seratonina u mozgu koji su povezani sa poboljšanjem zadovoljstva
  • aerobne vježbe povećavanju lučenje endorfina, hormon koji je zadužen za poboljšanje raspoloženja i energije
  • vježbanje poboljšava sposobnost uma da izdrži svakodnevne stresove i nevolje
  • istraživanja pokazuju da vježbanje može da ublaži simptome predmenstrualnog sindroma i depresije kod žena
  • vježbanje povećava bolji kvalitet sna (koji štiti mozak i povećava energiju)
  • dokazano je da trening snage smanjuje napetost u tijelu i umu
  • istraživanja dokazuju da vježbanje smanjuje, a može i spriječiti anksioznost i napade panike
  • vježbanje povećava mentalnu jasnoću i efikasnost
  • poboljšava kognitivno funkcionisanje u srednjem i starijem dobu
  • vježbanje utiče na bolje rasuđivanje, razmišljanje, učenje, kreativnost
  • vježbanje u velikoj meri povećava samopouzdanje i entuzijazam za životom
  • istraživanja dokazuju da vježbanje dovodi do kvalitetnijeg seksualnog života
  • vježbanje povećava društvenu aktivnost i smanjuje osećaj usamljenosti i izolacije
  • sve u svemu, vježbanje je jedan od najboljih i najzdravijih načina da se poboljšaju sreća i zadovoljstvo

Da li da vježbam ako mi se ne vježba?

Sve ide po planu, redovno vježbate, ali dođu dani kada vam se jednostavno ne vježba, osjećate se umorno, previše ste zauzeti ili zabrinuti zbog nečega. Ako nastavite sa svojom rutinom i u tim trenucima krenete da vježbate sigurno ćete se osećati bolje. Zašto?

Ako ste umorni vježbanje ima tendenciju da vas napuni novom energijom. Ako ste zabrinuti, vježbanje može da vam razbistri misli i da bolje promislite o tome. Čak i ako ne možete da vježbate, 15-30 minuta šetnje može da vam pomogne da očistite um i opustite se. Možda će vam biti od pomoći ako slušate muziku u isto vreme.

Jeste krenuli? Nadam se!

Vježbanje je najbolja stvar koju možemo da uradimo za emocionalnu, mentalnu i fizičku dobrobit, a samim tim i jedan od ključnih elemenata ličnog rasta i razvoja. Vaše tijelo i um će vam biti zahvalni na tome.

Izvor: otkucajzdravlja.rs