Paleolitska dijeta (Paleo diet) poznata kao i dijeta pećinskog čovjeka je režim ishrane koji se zasniva na tome šta se o ishrani znalo u doba paleolita odnosno prije oko 10 000 godina. Teško je zamisliti kako je svijet onda izgledao a kamoli kako se onda čovjek hranio. I možda je baš u tome i problem naše današnje ishrane.

Paleo dijeta se fokusira na konzumaciju prirodne hrane koju bi mogao naći svaki lovac i sakupljač, a to su voće i povrće, sjemenke, riba i meso. Ideja o ovakvom načinu ishrane javila se prije oko 40 godina, a ponikla je iz činjenice da smo bili mnogo zdraviji kad smo se držali prirodnih izvora hrane.

U ovakvom načinu ishrane apsolutno su dozvoljeni ugljeni hidrati, ali oni nisu osnova ishrane, šta više unos ugljenih hidrata od strane čoveka značajno se povećao nakon uvođenja poljoprivrede i gajenja biljaka. Sve nam je bilo pri ruci a naročito bijelo brašno koje je od početka svako zavolio. Šećer je imao sličnu historiju, a pošto smo se navikli na visoko procesiranu hranu, zaboravili smo šta našem organizmu zaista treba.

Paleo dijeta se pretežno zasniva na proteinima i to iz nemasnih izvora kao što su mesa životinja koje se hrane travama (piletina, zečetina, teletina…) kao i na ribi. Povećan unos proteina obezbjediće dovoljan unos kalorija a da se pri tome smanji unos prostih šećera. U paleo dijeti dozvoljeni su ugljeni hidrati, ali samo iz zdravih izvora kao što su korjenasto povrće, neprerađene žitarice (integralne), leguminoze (grašak, boranija, grah), bobičasto voće i med.  Sve ove namernice čovjek je mogao da nađe u šumi ili da uzgaja u najprimitivnijim uslovima i zato je ova dijeta i dobila prahistorijski naziv.

Iako su ugljeni hidrati ograničeni u ovakvom načinu ishrane autori dijete smatraju da su oni neophodni i preporučuju unos od 25-35% ukupnog energetskog unosa bude baš iz ugljenih hidrata. Takođe, predlaže se da se izvori ugljenih hidrata nađu u svakom obroku kako bi se zadovoljile potrebe za ovim makronutrijentom redovno a istovremeno izvori proteina i aminokiselina iskoristili u potpunosti, a ne kao izvor glukoze. Na primjer preporuka je da se za doručak konzumiraju bobičaste voćke , integralne žitarice za ručak,  a povrće za večeru.

Naravno, konsultujte se sa stručnjakom prije počinjanja bilo kakve korigovane ishrane.

Izvor: pansport.rs