Kofein (caffeine) je alkaloid kojeg sadrže mnoge biljke i neizbježan je sastojak pojedinih namirnica koje upravo zbog toga rado konzumiramo. Molekule kofeina prisutne su u 60 – tak biljnih vrsta, ali su najviše zastupljene u kafi, čaju i kakao-zrnu.

Kofein i vježbanje

Kofein ima tri glavna djelovanja na tijelo u odnosu na vježbanje. Kofein djeluje:

  • kao stimulans na centralni nervni sistem,
  • smanjuje prag stezljivosti mišića omogućujući manji stimulans kako bi izmamili kontrakciju mišića, i
  • povećava mobilizaciju slobodnih masnih kiselina u protoku krvi.

Slobodne masne kiseline dio su masnoća koje tijelo sagorijeva kao gorivo za mišića te su kao izvor energije od izuzetne važnosti za maratonce i druge dugoprugaške trkače. Kofein povećava korištenje masnoća kao gorivo i na taj način štedi ograničenu zalihu mišićnog glikogena u našem tijelu.

Kofein podiže koncentraciju te nam tako olakšava rad na svim psihički zahtjevnim zadacima, naročito pri učenju. Kofein djeluje kao stimulans, diuretik i blagi laksativ. Mnoge ljude oslobađa teškoća izazvanih astmom, a sadržan je i u nekim lijekovima protiv migrene.Pojačava lučenje hormona gušterače, sprečava stvaranje bubrežnih kamenaca, stimulira rad srca i lučenje kiseline u želucu.

Kofein, među ostalim, pojačava brzinu i intenzitet disanja, mišićima omogućuje dopremu veće količine kisika, te smanjuje osjećaj umora. Kofein je psihoaktivna supstanca i kao takav potiče misaone procese i olakšava pamćenje. Poboljšava koncentraciju i reflekse, te sposobnost ponavljanja određenih radnji bez dosade. Kofein poboljšava koordinaciju tijekom izvođenja složenijih zadataka kao što je upravljanje automobilom i drugim vozilima ili strojevima.

Kofein počinje djelovati nakon 15 – 30 minuta od unošenja u organizam. Djeluje 5–6 sati, a kod pojedinih osoba i nakon 10 sati. Izlučuje se iz organizma najviše putem mokraće (do 75%).

Izvor: fightsite.hr