Veliki broj muškaraca, rijeđe žena, koji se jave sa simptomima i dijagnozom hernije/kile, a bavili su se treninzima, konkretno bodybuildingom, pitaju se da li je to uzrokovano dizanjem teškog tereta i napora prilikom treniranja ili je to sklop brojnih faktora?

hernHernija , lat. hernia, poznatija pod nazivom kila, predstavlja prolaps-prolazak struktura i sadržaja abdomena-trbušne šupljine kroz najčešće ingvinalni, nešto rjeđe umbilikalni kanal. Veći broj hernija je ingvinalni, tačnije preponski, kada zbog zbira faktora dolazi do prodiranja struktura i sadržaja abdomena kroz preponski kanal, koji se nalazi sa prednje strane trbuha, u njegovim donjim partijama. Kad se radi o umbilikalnoj herniji, tu dolazi do prolapsa struktura u nivou pupka. Oba ova kanala kroz koji se prolaps javlja su zaostaci embrionalog razvoja svake individue, i predstavljaju normalan nalaz. Naime, do poremećaja dolazi kada se javi prolaps struktura prednjeg trbušnog zida, sa ili bez sadržaja trbušne šupljine, kroz jedan od ovih kanala. Rijetko se razvija skrotalna hernija kod muškaraca, a to je da strukture i sadržaj abdomena se provlače kroz kanal i spuštaju sve do u testise, kada testis postaje uvećan i bolan.

Faktori koji dovode do nastanka hernija se brojni, a među njima su: pušenje i time posljedična hronična opstruktivna bolest pluća praćena dugoročnim napornim kašljem, prekomjerna tjelesna težina i pretilost, trudnoća, prijašnje otvorene operacije na trbuhu, oboljenja koja imaju za posljedicu slabost vezivnog tkiva, i konačno dugoročni napor i dizanje teškog tereta. Ingvinalne hernije se javljaju češće kod muškaraca, dok su umbilikalne češće kod žena i djece. Zaključak je da do hernija dovode stanja koja izazivaju povišen pritisak unutar trbušne šupljine, i time „guraju” strukture trbušnog zida i sam sadržaj trbušne šupljine prema slabim tačkama, a to su navedene prepone i pupak. Navodi se uticaj genetičkih faktora na nastanak hernija, jer je zabilježeno da se češće javlja među članovima iste porodice.

Ako se bavite bodybuildingom i drugom sportovima koji izazivaju napor, dizanje teškog tereta, i još imate nekoga u porodici ko je imao herniju, potrebno je da obratite pažnju na sljedeće stvari.

Nije neophodno da će se kod vas razviti hernija, ako imate sve gore predhodno potvrđeno, ali je dobro da preduzmete određene preventivne mjere, da do toga nebi došlo.

Pravilno disanje i pravilan položaj tijela prilikom dizanja teškog tereta su od velikog značaja. Opterećenje mora da bude ravnomjerno raspoređeno i da vam omogućava pravilno izvođenje vježbe, što podrazumijeva individualno prilagođavanje kilaže sa kojom se trenira određena mišićna partija, bez pretjerivanja. Udisaj i izdisaj moraju da budu u nivou grudnog koša, što podrazumijeva izbjegavanja disanja „stomakom”, stomak uvijek uvučen, leđa ispravljena, i izdisaj programiran na piku izvođenja vježbe ili napora.

Nošenje zaštitnih pojaseva i remenja za trbušni zid prilikom dizanja teškog tereta ili izvođenja napora, koji trebaju da budu primjereno zategnuti, nikako labavi, ali ni previše zategnuti da se osjeti nelagoda i pritisak u stomaku. Ako su previše zategnuti osjetit ćete nelagodne simptome, kao što su nadimanje u stomaku, potrebu za puštanjem vjetrova, možda čak i vraćanje kiselog sadržaja iz želuca u područje jednjaka i grla, u najgorem slučaju mučnina i nagon na povraćanje.

Osnovno na kraju, je jačanje mišića prednjeg trbušnog zida! Savjetujemo svaki trening 3-5 setova trbušnjaka, raspoređeno na koncentracione za gornje, srednje i donje mišiće prednjeg trbušnog zida, vlastitom težinom, na ravnoj podlozi.

Ako se jave simptomi tipa bolova u stomaku, bolova u području prepona ili testisa, nakon napora ili treninga, koji se pojačavaju prilikom ustajanja i lijeganja, kašlja, pražnjenja mokraćne bešike ili debelog crijeva, prilikom seksualne aktivnosti ili ejakulacije sperme, sa ili bez pojave otoka u području pupka ili prepona, savjetujemo da se javite svom ljekaru na pregled, koji će vas po potrebi uputiti nadležnom specijalisti na dalje pretrage.

Rizik kod pojave hernija je taj da može doći do uklještenja sadržaja koji je prolabirao kroz kanal, pa time da dođe do prekida cirkulacije krvi u tom dijelu, što je onda slučaj za hitan hirurški tretman.

Ako ste neko ko je već imao operaciju hernije, i polako se oporavljate, ne trebate imati strah od treninga snage i napora, samo je neophodno da pratite ove osnovne korake. Rehabilitacija traje nekoliko sedmica do 3 mjeseca. Nakon skidanja konaca, normaliziranja svih fizioloških funkcija, sasvim je dozvoljeno treniranje. Uvodno treniranje trebalo bi da se sastoji od laganih kardio treninga za vraćanje kondicije, pri čemu se preporučuje vožnja bicikla uz svjesno umjereno uključivanje i trbušnih mišića rotacijskim pokretima gornjeg dijela tijela prilikom obrtanja padala. Zatim, koncentracioni trbušnjaci na ravnoj podlozi bez dodatnog opterećenja i na kraju izvođenje svih ostalih vježbi po mišićnim partijama, krenuvši prvo od laganih, preko srednje teških kilaža, a zatim kad se steknu uslovi kondicije i snage, povećavati kilaže sa kojim se izvode vježbe, uz napomenu za redovno praćenje preventivnih mjera prilikom treninga snage i napora, jer hernije pokazuju tendecniju da se vraćaju i nakon operacije.

Treniranje i bodybuilding svim ovim pokazuje da nije samo dizanje teških bučica i šipki u teretani, nego aktivno sudjelovanje cijelog tijela fizički i mentalno, praćenjem svog položaja tijela na ogledalima koja su posvuda u teretanama, na svjesnu kontrolu i pravilno izvođenje pokreta i disanja, te upotrebu rekvizita i fitnes opreme koji su posebno dizajnirani. Cilj je da živimo zdravijim i aktivnijim životom, bez negativnih posljedica po naše zdravlje.

Izvor: Za pansport.eu piše Dijana Huskić, ljekarka, savjetnica.