Gotovo u svakom profesionalnom sportu, takmičari su približnog nivoa sposobnosti, ovdje mislimo na atribute poput snage, brzine, kondicije i tehnike. Ipak u svakom sportu imate pojedince koji izlaze kao pobjednici, dok drugi nikada ne dosegnu ovaj nivo. Razlika između vrhunskih atleta i pobjednika jeste ta što pobjednici uspjevaju da ovladaju mentalnim pritiskom. Oni u ključnim momentima ignorišu i prihvataju pritisak kao jednu od stavki u njihovom performansu.

Vrlo često ćemo čuti pitanje kako da se sportaš kvalitetno mentalno pripremi za meč ili utakmicu, kako bi poboljšao svoje performanse na terenu ili borilištu. Odgovor leži u tome da je potrebna posebna mentalna priprema, a koja opet ovisi od sporta za kojim se bavite.

Psihičke kvalitete na koje se treba fokusirati i koje treba graditi u većini sportova su:

  • Smirenost pod pritiskom
  • Kontrola emocija
  • Samopouzdanje
  • Mentalni oprez
  • Optimizam

Treniranje ovih kvaliteta dovest će do poboljšanja i održavanja visokog nivoa performansi u toku utakmice ili borbe. Sportaš će biti u mogućnosti da održi svoj fokus na terenu i pri tome ignoriše potencijalne unutrašnje i vanjske distrakcije i na taj način u potpunosti bude prisutan i fizički i tehnički u meču.

Vrhunske atlete ne nastoje izbjegavati pritisak, već ga prihvataju kao sastavni dio igre. Imaju samopouzdanje u svoju sposobnost da se izbore sa situacijom na terenu, te tako pritisak posmatraju kao izazov.

Bilo da se radi o amateru ili profesionalnom sportašu, niko neće ostvariti dobre performanse ukoliko “podlegne pritisku”. Zato je ulazak u posebno mentalno stanje neophodno kako bi sportašima omogućilo da zasijaju na terenu kada je to najpotrebnije.

  • Kako ćete prepoznati da li se nalazite u idealnom mentalnom stanju pred meč ili utakmicu?
  • Osjećate se opušteno iako je nivo adrenalina visok
  • Osjećate blagu nervozu ali ste smireni i vjerujete u sebe
  • Odluke ćete praviti spontano bez pretjeranog razmišljanja, jer ste sigurni u svoje sposobnosti
  • Osjećate da ste na pravom mjestu u pravo vrijeme
  • Koncentrisani ste i svjesni ste svega šta se dešava oko vas
  • Održavate kontrolu nad vašim emocijama tako da ne postanete napeti

Postizanjem ovog stanja, sačuvat ćete se od prevelikog pritiska, koji bi mogao uticati na vase performanse.

Koje vještine će vam pomoći u postizanju idealnog mentalnog stanja?

  • Relaksacija – Uzmite si par trenutaka da presaberete svoje misli i fokusirate se
  • Koncentracija – Zadržavanje fokusa prije i tokom kompletnog meča
  • Vizualizacija – dešavanja na terenu
  • Emocionalna kontrola – Pozitivno razmišljajte tokom meča ili utakmice.
  • Stav –  Kontrolišite svoje ponašanje, razmišljajte na način da odradite stvari na način kako to najbolje umijete.
  • Svjesnost
  • Pozitivno afirmisanje

Dakle, prvu stvar koju trebate napraviti da biste se izborili sa pritiskom jeste dobra priprema prije meča.

U toku mentalne pripreme prije samog meča trebate:

  • Pripremiti se za sve potencijalne scenarije koji se mogu dogoditi u toku meča.
  • Svakodnevno pravite probu u svojoj glavi gdje zamišljate sebe kako odrađujete meč u idealnom mentalnom stanju.
  • Isključite osjećaj anksioznosti, a osjećaj adrenalina usmjerite na meč/utakmicu.
  • Razmišljajte tako da ćete uživati u meču, da će vaše performanse biti dobre, da ćete kontrolisati svaku situaciju koja se dogodi na terenu.
  • Zaustavite svaku misao od koje nemate koristi i fokusirajte se na ono što zaista možete uraditi.
  • Kontrolišite svoje emocije, bilo da ćete to uraditi sa slušalicama, na ušima, meditacijom ili molitvom.
  • Zadržite smirenost.
  • Konstantno se podsjećajte na to koji je vaš cilj.
  • Razmišljajte pozitivno.

Na kraju izađite na teren/borilište i razvalite!

Koristan članak na ovu temu možete pročitati i na linku ispod:

Mentalna snaga – Dr. Sean Richardson

// workout.ba